Jo joutui taas armas aika ja tuiki tarpeellinen tauko koulutyöstä koittaa niin oppijoille, opiskelijoille kuin opetusalan ammattilaisille. Vaikka opetusalallakin työ- ja loma-aikamallit ovat muuttuneet ja liudentuneet, voisi kai kuitenkin yleistää, että opettajien vuosi päättyy kesäkuussa ja uusi alkaa jälleen elokuussa. Siinä välissä on kesäkeskeytys.
Ja uskokaa pois, kesäkeskeytys tulee tarpeeseen! Usean asian tekeminen yhtä aikaa, jatkuvat keskeytykset, melu ja häly, työn suuri vastuullisuus, haastavat ja vaikeat tilanteet asiakastyössä, liiallinen työmäärä työaikaan nähden ja ilmeinen väkivallan uhka nousevat aluehallintoviranomaisen tekemissä tarkastuksissa esiin tekijöinä, jotka aiheuttavat opetusalan henkilöstölle haitallista psykososiaalista kuormitusta.
Tässä vaiheessa lukuvuotta kuormituksen alentamisessa ensiapuna on pian koittava loma, aurinko ja lepo. Mutta näitä opetusalan kuormitustekijöitä on myös mahdollista hallita siten, että koulu on siellä toimiville aikuisille, oppijoille ja opiskelijoille hyvä ja turvallinen paikka kasvaa, oppia ja tehdä työtä.
Yksi keskeinen työkalu niin työhyvinvoinnin kuin oppimisen näkökulmasta opetusalan pulmiin on ryhmäkoko. Ryhmäkoolla on laajat ja moninaiset vaikutukset niin oppimiseen, vuorovaikutukseen, oppimisen tukeen, koulun toimintakulttuuriin kuin opettajien työhön ja työympäristöön.
Jokaisella oppilaalla on oikeus opettajan yksilölliseen kohtaamiseen ja tämä on mahdollista vain riittävän pienissä opetusryhmissä, pieni ryhmäkoko on siis yksi laadun kulmakivistä. On selvää, että pienemmässä ryhmässä opettajalla on enemmän aikaa oppilaalle. Opettajan henkilökohtainen oppimisen tuki tai oppimistapahtuman suunnittelu siten, että kunkin oppijan vahvuuksia pystytään tukemaan, ei mahdollistu suuressa ryhmässä. Opettajia tulee siis olla riittävästi oppilaiden määrään nähden. Näin varmistamme sen, että opettajalla on aikaa kohdata oppija sekä aikaa vuorovaikutukselle.
Ryhmiä pienentämällä voidaan tukea erityisesti myös enemmän tukea tarvitsevien oppijoiden koulupolkua. Ns. positiivisella diskriminaatiolla on eri tutkimusten mukaan paljon myönteisiä vaikutuksia. Viimeisten kymmenen vuoden aikana on tehty tutkimuksia, joissa opetusryhmän koostumus on saatu vakioitua ja nämä tutkimukset osoittavat suuren opetusryhmän vaikuttavan kielteisesti oppimistuloksiin.
Ryhmäkoko vaikuttaa suoraan myös kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön, onhan koti koulun tärkein yhteistyökumppani. Mitä pienemmät ryhmät, sitä enemmän opettajalla on aikaa jokaista perhettä kohden.
Pienessä ryhmässä on myös turvallista opiskella ja tehdä työtä. Opettajalla on mahdollisuus havaita ja puuttua koulukiusaamiseen sekä ennakoida erilaisia tilanteita koulun arjessa sekä huomioida erilaisia oppijoita ja antaa palautetta. Ryhmäkoko vaikuttaa tietenkin myös työrauhaan, melu ja hälinä suurissa ryhmissä vaikeuttavat keskittymistä ja siten oppimista.
Ryhmäkoko on siis suoraan verrannollinen työn psykososiaaliseen kuormitukseen ja ryhmäkokojen pienentäminen selkeä ja toimiva toimenpide tämän kuormituksen alentamiseen sekä väline siihen, että kouluissa työnteon olosuhteet saadaan kuntoon.
Ensi viikon maanantai on isolle osaa opettajista kesäloman ensimmäinen päivä. Toivon, että loma on kaikille hyvä ja juuri omanlainen. Sellainen, jonka avulla mieli lepää ja voimat karttuvat.
Iloa ja aurinkoa!
Noora Nieminen
OAJ Varsinais-Suomen alueyhdistyksen viestintävastaava
Työsuojeluvaltuutettu, historian ja yhteiskuntaopin opettaja.